spelutveckling

Forum för spelutveckling

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem   ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

OpenGame First public image.
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Allmän Programmering
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
SolarStrings
Spelutvecklare

Från: Eksjö

InläggSkrivet: Lör 6 Feb 2010, 19:05    Rubrik: Citera
Liten update på OpenGame!

Ny har vi fått in MyGUI till projektet. Här är en liten screenshot, bara en knapp än så länge för exit. Kommer mer screenshots då vi fått ihop en login screen med lite mer gui element.

Current Projects:
- gamedev.se: OpenGame Developer
- gamedev.se: Author of 2D platform game challenges.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
TheSpaceMan
Spelutvecklare

Från: Nottingham UK

InläggSkrivet: Sön 7 Feb 2010, 01:45    Rubrik: Citera
På server fronten så arbetar jag just nu på att få in replicamanager2 i projectet vilket lär underlätta mycket på många fronter.

ReplicaManager2 är helt enkelt ett system som hanterar flera objekt över flera olika servrar och clienter, ser till att dom tar i mot korrekt data från tillåtna clienter/servrar och sprids vidare till resterande clienter/servrar i nätverket. Det ansvara även för skapande och borttagande av objekt på dessa clienter vilket kan vara lite av ett helvete annars.

Helt enkelt så fungerar det så att om ett objekt skapas på en client/server som har authority, så kommer samma objekt även skapas på samtliga andra maskiner.

Första steget kommer helt enkelt bara vara helt vanlig "användare"data, så alla kan se vilka som är ansluta och deras namn.
Dessa användare kommer sedan äga eller kontrollera objekt i spelvärlden, dessa objekt kommer gå att komma åt igenom ägaren samt tvärt om.

//Taking a forum break Jan 21 2009
BackInAction();
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
mrmclovin

InläggSkrivet: Sön 7 Feb 2010, 12:59    Rubrik: Citera
TheSpaceMan skrev:
ReplicaManager2 är helt enkelt ett system som hanterar flera objekt över flera olika servrar och clienter, ser till att dom tar i mot korrekt data från tillåtna clienter/servrar och sprids vidare till resterande clienter/servrar i nätverket.

Låter som ett sweet hjälpmedel. Kan verkligen föreställa mig ett jävla meck med skapande/borttagande av objekt/minne/vaiabler över nätverket. Ska definitivt följa hur ni tacklar detta.

SolarStrings skrev:

Ny har vi fått in MyGUI till projektet.

Najs, ett ganska bra val Razz. Kanske det bästa GUI'et som är gjort för Ogre..? Dom har bra funktioner, många widgets, aktiva utvecklare och hyfsat snyggt default skin och dessutom en stabil editor. Det jag stör mig med MyGUI är deras API som verkligen inte känns genomtänkt eller smart. Jag hoppas att ni också upptäcker dom så kan vi klaga tillsammans så att dom förbättrar det (finns några wine-inlägg från mig i MyGUI forumet Razz)
Till överst på sidan
SolarStrings
Spelutvecklare

InläggSkrivet: Sön 7 Feb 2010, 16:15    Rubrik: Citera
Lite mer gjort på GUI till spelet, här är login skärmen. Loginrutan går att flytta runt på skärmen där man vill ha den. (Bakgrunden är temporär, kommer bli lite 3D framöver med någon rymdstation ellet liknande)

Nu är det bara för TheSpaceMan att ordna Replica Manager 2 på klientsidan med! Smile (Serversidan verkar klar)

Current Projects:
Till överst på sidan
theagentd
Spelutvecklare

Från: Stockholm/Älvsjö

InläggSkrivet: Mån 8 Feb 2010, 10:45    Rubrik: Citera
Ipnumber... *shrug*
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
SolarStrings
Spelutvecklare

InläggSkrivet: Mån 8 Feb 2010, 16:45    Rubrik: Citera
Citat:
Ipnumber... *shrug*

Innan vi har en fast server så behöver vi kunna ansluta till vart vi vill. Detta kommer försvinna senare då vi ordnat en.

Current Projects:
Till överst på sidan
tetsu
Spelutvecklare

Från: Helsingborg

InläggSkrivet: Mån 8 Feb 2010, 17:35    Rubrik: Citera
SolarStrings skrev:
Citat:
Ipnumber... *shrug*

Innan vi har en fast server så behöver vi kunna ansluta till vart vi vill. Detta kommer försvinna senare då vi ordnat en.

Han kanske menade att det borde vara särskrivet Wink
SolarStrings
Spelutvecklare

InläggSkrivet: Mån 8 Feb 2010, 20:36    Rubrik: Citera
Citat:
Han kanske menade att det borde vara särskrivet...

suck, alla dessa hårklyverier..... den försvinner sen, så vem orkar bry sig Razz

Current Projects:
Till överst på sidan
TheSpaceMan
Spelutvecklare

InläggSkrivet: Tis 9 Feb 2010, 22:18    Rubrik: Citera
anslutning mellan server och client fungerar nu. Det går via replica manager 2.

1. Imorgon ska jag skapa ett user object och försöka få det serialized till alla clienter samt att servern håller en lista på dom.

2. Sedan ska vi se om vi kan få clienten att gå vidare till game mode, och se till att det går att skicka medelanden ordentligt från en user som andra users kan se. Smile

3. Sedan ska vi försöka skapa faktiska fysiska objekt på servern som flyttas med serverns logik och renderas för alla.

4. Sedan ska varje spelare få flytta varsit 3d objekt, vars position ska skickas till servern och ut till alla clienter (förutom ägaren)

BackInAction();
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
TheSpaceMan
Spelutvecklare

InläggSkrivet: Ons 24 Feb 2010, 23:50    Rubrik: Citera
Det går långsammare än planerat. Praktik och flickvänsbesök har skiftat prioriteringar och tid lite. Men jag kodar fortfarande på.

Försöker få till en factoryklasslösning som känns vettig, server och client kommer dela på objekt som är identiska to a point. Grafisk representation hos clienten inte på servern. Grafiska effekter på clienten baserat på händelser i serverlogiken. Då det vid detta tillfälle kan vara svårt att identifiera dom objekttyper som kommer behövas så används funktionspekare för att registera create funktioner till namn. Där servermedelandet helt enkelt kommer säga vilken objekt typ det är vi prata om vilket då kommer översättas till en motsvarande funktion i factoryn och sedan sparas undan på lämpligt sätt.

Hoppas det kommer fungera fint.

BackInAction();
Till överst på sidan
Moox

InläggSkrivet: Tor 25 Feb 2010, 00:10    Rubrik: Citera
Ja det går lite långsamt för mig också, jag hade planerat att få till en modelviewer men det har börjat bli lite tajt vad gäller mitt projektarbete i skolan och nästa vecka så är det sportlov och då drar man till fjällen.

I projektarbetet satsar jag på att försöka få ut en slags beta innan nästa vecka för att se hur programmet körs på andra burkar. Sen är det förhoppningsvis bara lite småfix (och en rapport) efter lovet sen kan jag återgå till OPG.
SolarStrings
Spelutvecklare

InläggSkrivet: Tor 25 Feb 2010, 06:48    Rubrik: Citera
Jag har jobbat med att få in normalmapping på modeller i spelet.
På windows sidan funkar allt som det ska nu, men på linux sidan har vi stött på ett klassiskt problem:

Alla som kört linux vet att ATI aldrig haft några bra drivare till detta exellenta operativsystem, och nu har detta besannats än en gång.

Lite screenshots och en tråd om problemet på Ogre forumet:

http://www.ogre3d.org/forums/viewtopic.php?f=2&t=55727

Jag har nu lagt normalmapping fix för ATI + Linux på is för tillfället, och fokuserar på att komma vidare i utvecklingen. I värsta fall så får stackare med ATI kort i linux köra utan normal mapping i spelet. Men detta löser sig förhoppningsvis med en ny Ati drivare inom en snar framtid.

Jobbar nu på "Console", den klassiska "§" knappen bredvid 1.

Current Projects:
Till överst på sidan
wizzler

Från: Stockholm

InläggSkrivet: Ons 3 Mar 2010, 11:47    Rubrik: Citera
SolarStrings skrev:

Jobbar nu på "Console", den klassiska "§" knappen bredvid 1.

Jag kan rekommendera Lua Console som finns på ogre's snippet wiki:
http://www.ogre3d.org/wiki/index.php/LuaConsole

Kör själv den och är väldigt nöjd samt att detta har lett till att jag lär mig lite lua scripting vilket är kul!
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
SolarStrings
Spelutvecklare

InläggSkrivet: Ons 3 Mar 2010, 12:27    Rubrik: Citera
Har kodat på consoledelen nu och börjar få till den som vi vill ha den.

Liten skärmdump på consol rutan:

Nästa steg blir att få in commands till den, vilka vi får skräddarsy efter våra behov.

Citat:
Jag kan rekommendera Lua Console som finns på ogre's snippet wiki:
http://www.ogre3d.org/wiki/index.php/LuaConsole

Har redan börjat knappa på en egen, och kommit rätt långt så vi skippar nog Lua consolen, men tack ändå för tipset!

Current Projects:
Till överst på sidan
SolarStrings
Spelutvecklare

InläggSkrivet: Fre 5 Mar 2010, 13:43    Rubrik: Citera
Lite update på console:

Har fixat console command input nu. Skrev en parser som kollar hur många ord som användaren har skrivit i en sträng. Är det ett ord i strängen så söker funktionen igenom en lista med "single commands" och testar ifall användaren skrev in ett av kommandona. Är det fler ord i strängen så kollar den första ordet, och sedan andra och ser ifall det går att kombinara det två.

Pseudo exempel:

"Gamma 1.5"

Parsen kollar ifall första ordet är gamma, sedan kollar den så att det går att konvertera det andra ordet till siffror, går inte det får användaren ett felmedelande och hur han ska rätta till det:

Usage: "Gamma <number>". Max gamma = 2.0.
Example: gamma 1.0

Liten video på consolen för närvande:

http://tfkyle.dyndns.org/l0rdtaz/OpenGame/video/console.avi (4MB)

Current Projects:
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Allmän Programmering Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 4 av 5

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

© 2005 GameDev.se Crew. GameDev.se använder cookies.